Followers

Halaman

Khamis, 2 Februari 2012

Jangan Nak Lebih - Lebih

Assalamualaikum Warahmatullah.
Entri niy pendek sahaja.Otak terlalu penat.iDEA tak banyak ;)
Tapi entri niy amat bermakna untuk saya..




Boy : Saya sayang awak.Saya nak awak jadi girlfriend saya.
Girl : Tapi saya dah ada yang lain.
Boy : Saya boleh berikan awak segalanya .
Girl : Tak , awak tak boleh.Hanya Dia yang mampu berikan semua yang saya mahukan.
Boy :Ya ,saya boleh! Saya akan sayang awak selamanya . 
Girl : Sayang awak takkan mampu menandingi kasih sayang Dia kepada saya.
Boy : Saya boleh beri awak duit , kereta , rumah ...bla bla bla...
Girl : Tetap juga tak boleh menandingi apa yang Dia telah berika kepada saya.
Boy : Apa yang dia bagi kat awak sampai awak sanggup tolak saya ??
Girl : Segalanya. Kaki , tangan ,tubuh, nyawa , nafas , rezeki , keupayaan bergerak , akal , bla bla.
Boy : Siapa yang awak maksudkan tu ??
Girl : Allah swt.
Boy: :(((
Girl : Saya tak tolak awak tapi kalau awak betul mahukan saya biarlah kita ada hubunga yang halal disisi Allah .Boy : Maksud awak ?

Girl : Kahwin.Bukan itu hubungan yang diredhai Allah.
Boy : Ya . :))






Syirik. Ada apa dengan syirik?, anda mungkin pernah mendengar  syirik ertinya menduakan. Ya benar, menduakan Allah. Ia terhitung raja segala dosa. Dosa yang tidak ada andilnya untuk diampunkan oleh Allah SWT.
Syirk-al- mahabbah, ertinya menduakan cinta. Cinta yang paling agung melebihi cinta manusia dan seisi langit adalah cinta Allah SWT. Makanya, Allah SWT berfirman mengingatkan
“Dan antara manusia ada orang yang menjadikan selain Allah sebagai tandingan. Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang yang beriman amat sangat cintanya pada Allah…( Al Baqarah 2: 165)
Syirk-al-mahabbah adalah menduakan Allah dalam cinta. Dalam pertembungan antara cinta sesama makhluk dan cinta kepada Allah, maka cinta kepada Allah perlu lebih diutamakan. Apabila kita mencintai seseorang maka segalanya terasa indah dan ringan. Bak kata Laila Majnun yang gila di rasuk cinta ‘andai aku tidak bisa melihat orangnya, maka atap rumahnya sudah bisa menenangkan ku’. Ya,  itu kuasa cinta.
Disini perlunya pertimbangan cinta. Cinta yang begitu kuat kepada Allah perlu mendominasi cinta yang lain. Apabila cinta kepada makhluk sama atau lebih kuat cintanya daripada Allah, maka dia telah mensyirikkan cinta. Ya, itulah yang disebut ulamak sebagai syirkul mahabbah.
Katakanlah: Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, istri-istrimu, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka nantikanlah sampai Allah mendatangkan perkara-Nya (azab-Nya). Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik. (QS. Attaubah 9: 24).
Andai cinta kepada yang lain selain Allah SWT mendominasi, maka diri akan binasa, hati jadi gundah gulana, mandi serasa tidak basah, jiwa terasa lesu, kalam Ilahi terasa tiada harganya justeru sang bidadari khayalan pula menari indah di atas Kalam  yang maha indah, nikmat solat akan mundur pergi datang pula bidadari mainan bertasbih di hati.
Saudaraku sekalian, takutlah pada syirik cinta!.  //credit to :halaqah.net

         CINTA ITU FITRAH.TAPI JANGAN SAMPAI FITRAH MENJADI FITNAH. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan