Followers

Halaman

Isnin, 26 Mac 2012

Kenapa Erk ?

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarokatuh..


Soalan :
Kenapa erk kita lebih suka ucapkan 'Hello' daripada 'Assalamualaikum'?


Jawapan : 
Up to date lah sikit ! Dunia dah maju kan. 


Soalan :
Kenapa erk kita suka hafal lirik lagu daripada baca doa ?


Jawapan : 
Weyh kau ni sekaran ni zaman musik ko taw tak. Tambah lagi KPOP. Dorang famous gila. Musik dorang perghh memang power gila. Kalah artis barat kau taw.






Soalan : 
Kenapa erk kita suka pandan rendah kat mereka yang suka pakai baju kurung/ jubah tapi suka pandang tinggi pada orang yang pakai baju 'up to date'


Jawapan :
Ye la nama lagi pakai baju kurung , pakai jubah . Apa class ? Sebaya mak cik2 yang kat pasar boleh la. Haha~ Orang- orang muda zaman sekarang zaman sekarang mana ada pakai dah. Tengok kalau kita pakai baju yang 'up to date' ni semua orang tengok. Dorang mesti akan cakap 'wah baju dia cantik gila, mesti mahal.' pastu dorang mesti cakap ' body dia cantik wey,sesuai pakai baju cam tu'.


Soalan : 
Kenapa kita suka mengumpat kat orang erk ? Kita tak takut masuk neraka ke?? 


Jawapan :
Eyh mana ada kita mengumpat . Kita cakap benda yang betul je. 


Soalan : Awak tau tak apa ertinya mengumpat ?? Mengumpat ertinya ' mengata tentang saudaramu di belakangnya tentang  apa yang dia tidak sukai. Tak kiralah perkara tu betul atau tak. :) 


Jawapan :
Ye lah. Bukan selalu pun .Sekali sekala je.


Soalan :
Tetap dosa walaupun bukan selalu. Awak, kenapa kita suka sangat anggap dosa  - dosa tu seperti perkara biasa je ??


Jawapan :
Alah , nanti kita taubat la. Kita kan muda lagi.


Soalan : Tapi kita tak tau ajal kita bila. Macam mana kalau kita pergi jumpa Allah sebelum kita sempat bertaubat. ?Maut tak kita tua atau muda . 


Jawapan : =.= ' Ye la. Ye la.


Soalan : 
Awak , kenapa erk kita susah sangat nak dengar nasihat orang . Orang cakap buruk , kita cakap baik . Orang cakap baik kita cakap buruk . 


Jawapan :
Ye la, dorang ni suka sangat mengongkong. Suka hati la nak buat apa pun .Bukan dorang yang tanggung dosa pun .Dosa tanggung sendiri .Orang buat tu tak boleh ni tak boleh. Menyusahkan orang je.


KESIMPULANNYA : 
Tak payah la nak agungkan sangat yang bukan budaya kita tu . Agama kita , agama yang sebaiknya . Janganla peminat kpop datang serang . Hhehe~ ( Bila isu kpop je ramai yang melenting tapi pasal sedara kita yang kat palestin tu bukannya nak ambik kesah pun.Bukannya tak boleh kita minat. Boleh tapi janganlah terlalu taksub sampai sembahyang lewat. :)  ) .
Rasanya mulai sekarang kita kena berhenti pandang rendah pada orang lain. (Kita bukannya sempurna sangat pun , sebenarnya kita tak perasan kita selalu mengata orang , dalam waktu lain orang pulak yang mengata kita. )
Up to date se up to date macam mana pun baju kita bila kita mati nanti kain kafan je pun yang digunakan .
Kita selalu ambil mudah pasal taubat. 'Bertaubatlah segera' hehe~ . 
Hidayah juga perlu dicari :)
Jangan keras kepala sangat. Terima la nasihat yang baik . Kita bukan selalunya betul. Ada kalanya salah . 
We're not born in perfect :)
Jangan marah yer..






p/s : andai ada salah dan silap serta terkasar bahasa harap dimaafkan . Kalau ada yang marah pun kita mint maaf jugak . Tidak ditujukan kepada sesiapa. Sekadar memberi peringatan kepada diri sendiri dan saudara sesama Islam :)
Wallahualam 

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh :)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan